FAQ

  • Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?
    Om du inte är hemma vid leverans så lämnas blommorna utanför din dörr. Självklart är de ordentligt packade så att de håller tills du kommer hem.

  

  • Hur lång ”garanti” har jag på snittblommorna?
    Snittblommor är en färskvara och självklart ska de hålla flera dagar. Vi garanterar fem dagar. Skulle kvalitén vara bristande, hör av dig till oss på kontakt@bloomaway.se så löser vi det pronto!


  • Vad händer om torsdagen är en röd dag, levererar ni prenumerationen i alla fall?
    Om torsdagen infaller på en röd dag eller afton/halvdag t.ex. skärtorsdag, julafton så levereras blommorna vardagen som infaller dagen innan helgdag/afton.


  • Jag har köpt ett presentkort vad händer nu?
    Mottagaren kommer att få sin första leverans på valt datum med eventuell korttext som du skrev i samband med köpet. Önskar du att ge bort ett fysiskt presentkort kan du mejla oss så skickar vi ett digitalt presentkort du kan skriva ut och ge bort innan prenumerationen startar.


  • Hur levereras blommorna? Vilka budfirmor samarbetar ni med?
    Våra prenumerationsbuketter skapas av våra florister i ateljén i Stockholm. I Storstockholm samarbetar vi med lokala budfirmor och för leveranser i övriga Sverige samarbetar vi med Postnord/DHL. För att garantera bästa kvalité levereras blommorna i en exklusiv skyddande bloom away kartong.

    Samtliga buketter och Special Treat levereras direkt från vår ateljé i Storstockholm. För leverans i övriga Sverige samarbetar vi med handplockade samarbetspartners.

 

  • Kan jag pausa min prenumeration om jag ska på semester?
    Självklart kan du det, logga in på ditt konto, gå till HANTERA PRENUMERATION och välj sedan Upcoming orders för att se kommande leveranser och avboka. Notera att datumet som syns är betaldatumet, leveransen sker 2 dagar efter angivet betaldatum. Vi behöver minst tre dagars framförhållning vid avbokning av en leverans.
     
  •  Hur kommer jag åt mina kvitton för tidigare köp?
    Om du loggar in på ditt konto så kommer du åt alla dina kvitton under MITT KONTO - Order historik - Kvitto #0000 (klicka på länken). 

 

  • Hur vet jag vilken vas som passar till blommorna?
    Du bestämmer själv vilken/vilka vaser som du vill använda. Anpassa blommornas längd till vald vas.


  • Hur mycket ska jag korta av blommornas längd för att det ska se bra ut i vasen?
    Tumregeln brukar vara 2/3 blommor och 1/3 vas men självklart beror det på vilken känsla du vill ha. Är du osäker så låt oss ge dig vår bästa tips! Ta en bild på din vas med dina blommor i och mejla till  kontakt@bloomaway.se eller lägg upp din bild på Instagram och tagga med @bloomaway.se så ger vi dig våra bästa tips.

 

  • Vad ska jag göra med blommorna när jag får dem?

    FÖLJ VÅRA 4 GRUNDREGLER:  
    1. Fyll en eller flera vaser med kallt vatten
    2. Ta bort eventuella blad som kommer hamna under vattenytan
    - Säg NEJ till bakterier
    3. Snitta blommorna med en vass kniv - Säg JA till öppna silrör*
    4. Snitta om blommorna och byt vatten efter några dagar för bättre hållbarhet - säg NEJ till bakterier


Undvik att placera dina blommor i direkt solljus så håller dem längre!

*Jag fattar inte, vad är silrör? Tänk dig att stjälken är uppbyggd av massa små sugrör. När snittytan blir torr eller för gammal täpps dessa sugrör/silrör igen. För att blomman ska kunna suga vatten igen så måste sugrören ”rensas/öppnas” = SNITTA

  

    Har du fler frågor som inte besvaras här? Maila kontakt@bloomaway.se så svarar vi dig pronto!